Porady

Jak dbać o silnik w ciągniku zachodnim?

Na polach polskich rolników pracuje coraz więcej ciągników zachodnich marek. Czy lepiej się sprawdzają niż rodzimy sprzęt? To kwestia dyskusji i indywidualnych wyborów oraz preferencji. Na pewno natomiast, jak każda maszyna rolnicza, potrzebują przeglądów, okresowej obsługi i odpowiedniej konserwacji. Nie są też wieczne. Psują się i wtedy trzeba gdzieś kupić części zamienne.

Olej przede wszystkim

Aby uniknąć awarii silników ciągników, również tych zachodnich, ważna jest przede wszystkim systematyczna wymiana w nich oleju silnikowego oraz staranne dobieranie filtrów i ich czyszczenie. Czas po którym, trzeba wymieniać filtry i oleje określa producent ciągnika. Informacje o tym znajdują się zwykle w instrukcjach obsługi. Dla przykładu w Ursusach pierwszą wymianę oleju silnikowego i jego filtra trzeba przeprowadzić po 50 mtg. W przypadku zachodnich producentów jest znacznie więcej, ponieważ 100 a nawet 150 mtg. W zachodnich ciągnikach dłuższe są również okresy pomiędzy kolejnymi wymianami oleju i filtrów. Wynoszą one zazwyczaj około 500 mtg. W Ursusach i Zetorach wynosi on od 200 do 350 mtg.

Po wymianie poziom oleju silnikowego w każdym ciągniku, bez względu na producenta, powinien być utrzymywany pomiędzy znakami minimum i maximum. Trzeba też ten stan, co jakiś czas kontrolować, ponieważ zarówno zbyt niski jego poziom, jak i wymiana po terminach powoduje, że traci on swoje właściwości smarne. Może to też przyczynić się do wytrącania się w silniku sadzy i smoły. To może zablokować motor lub zapchać kanały olejowe.

Ochrona przed wilgocią

Wpływ na prawidłową pracę silnika ma również elektryka i elektronika, w które szczególnie bogato wyposażone są ciągniki zachodnie. Ważne jest również miejsce garażowania maszyny rolniczej. Najlepiej, aby znajdowało się ono w suchych i przewiewnych pomieszczeniach, gdzie nie naraża się ciągnika na działanie zmiennej pogody. Maszyn rolniczych nie można też przykrywać plandekami. Pod nimi zbiera się wilgoć i prowadzi ona właśnie do poważnych uszkodzeń elektryki i elektroniki. Z tych samych powodów dobrym pomysłem nie jest także pozostawianie ciągnika na długi czas pod tak zwaną chmurką.

Na szczęście dziś nie ma najmniejszego problemu z zaopatrzeniem się w akcesoria do przeglądów i konserwacji oraz części do ciągników zachodnich. Gdy są one potrzebne, warto zainteresować się rynkiem zakupów w sieci. Internetowy sklep rolniczy to nie jest dziś rzadkość i na pewno można bez kłopotów kupić tam części do ciągników Fendt, Ferguson, John Deere, New Holland i wielu, wielu innych.

Tanie zamienniki

Każdy dobry, internetowy sklepy rolniczy jest bogato zaopatrzony i zawsze tańszy od stacjonarnego. Poza tym w każdym z nich znajduje się szeroki wybór tak zwanych zamienników. To części do ciągników, które nie są wykonywane bezpośrednio przez fabrykę, gdzie został wyprodukowany ciągnik. Pochodzą one z innych wyspecjalizowanych zakładów. Zdarza się często tak, że producent sprzętu poleca nawet stosowanie takich podzespołów. Ponieważ ich jakość i trwałości nie odbiegają od oryginalnych. A co ważne są znacznie tańsze od tych wytwarzanych przez producentów ciągników. Szczególnie tych zachodnich.

Pokaż więcej

Starsze artykuły

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker