Każdy z nas wie, jak wygląda traktor. Wiemy też, że stare modele ciągników – takie jak choćby wiekowe Ursusy – zazwyczaj nie mają zbyt atrakcyjnego wyglądu. Zdarza się, że straszą już z daleka, mając na masce i błotnikach wielkie plamy rdzy, odchodzący lakier, a czasami spore ubytki blachy. Na szczęście można w łatwy sposób odnowić maszynę, poprzez jej ponowne pomalowanie. Nie trzeba do tego celu posiadać żadnych specjalnych umiejętności ani narzędzi, a wszystko kupimy np. w internetowych sklepach rolniczych.
Spis treści:
Zamawianie farby
Na początku powinniśmy odwiedzić sklep, który sprzedaje farby do ciągników. Zazwyczaj możemy je dostać w lokalnych punktach handlowych, a jeśli chcemy nieco zaoszczędzić, spróbujmy zakupów w sieci. Dzięki temu będziemy mieli też większy wybór, zarówno jeśli chodzi o jakość farb, jak i paletę kolorów. Odnawiając bardzo stary traktor, warto pomalować go dokładnie tak, jak było to zrobione oryginalnie. Dzięki temu zachowamy klasyczny wygląd, a ciągnik będziemy mogli bez wstydu pokazać sąsiadom, a nawet zawieźć na wystawę klasyków.
Sprawdzanie powierzchni
Pierwsza rzeczą jaką trzeba zrobić, to zbadać czy elementy takie jak maska oraz błotniki nie mają ubytków metalu. Czasami rdza potrafi wgryźć się w materiał tak mocno, że po zeszlifowaniu lakieru pojawią się dziury. Jeżeli tak się stało, to niestety taki element trzeba uprzednio wymienić, zanim go pomalujemy. Maski i błotniki do popularnych polskich i zagranicznych traktorów bez problemu dostaniemy w sklepach, które sprzedają części do ciągników oraz części do ciągników zachodnich. Są to oczywiście elementy zamienne, jednak jakością bez problemu dorównują oryginałom. Jednocześnie cena jest sporo niższa.
Przygotowanie do pracy
Zanim zaczniemy wykorzystywać farbę do maszyn rolniczych, by przywrócić idealny wygląd naszemu ciągnikowi, musimy przygotować powierzchnię. Najłatwiej zrobić to za pomocą elektronarzędzi, ponieważ inaczej czekałoby nas mnóstwo szlifowania ręcznie. Tarczą ścierną trzeba dokładnie zedrzeć wszystkie pozostałości starej farby, najlepiej do gołej blachy. Możemy też oddać elementy do wypiaskowania, jeżeli po malowaniu traktor ma wyglądać tak, jakby wyjechał z fabryki.
Właściwe malowanie
Gdy części są przygotowane, należy przejść do rozmieszania lakieru. Niezależnie czy są to farby do ciągników zachodnich czy też krajowych, proces ten jest podobny. Należy mieszać tak długo, aż farba będzie miała płynną konsystencję, dodając ewentualnie rozpuszczalnika. Jeżeli malowanie zamierzamy przeprowadzić za pomocą pistoletu lakierniczego, farba powinna być bardziej rozrzedzona. W przypadku malowania za pomocą pędzla lub wałka, dobrze pozwolić jej pozostać w stanie bardziej gęstym i lepkim.
Zabezpieczanie powierzchni
Kupując farbę w internetowym sklepie rolniczym, warto również zamówić od razu lakier bezbarwny. Należy nałożyć go tuż po wyschnięciu ostatniej warstwy farby bazowej. Jego zadaniem jest zabezpieczenie świeżo pomalowanej powierzchni, a także nadanie połysku. Niektóre rodzaje lakierów nie wymagają stosowania tej dodatkowej warstwy, dlatego należy dokładnie zapoznać się z notą katalogową. Gdy przygotowujemy klasyczny ciągnik na wystawę, warto nałożyć również powłokę ceramiczną, która zapewni lakierowi trwałość przez całe lata.