Elektryka w ciągniku rolniczym pozwala na pracę bardzo wielu urządzeń. Przede wszystkim umożliwia start silnika, z wykorzystaniem do tego celu elektrycznego rozrusznika. Umożliwia ładowanie akumulatorów, pracę oświetlenia zewnętrznego, a w nowszych traktora – również wyświetlaczy deski rozdzielczej i komputera silnika.
Spis treści:
Akumulatory rozruchowe
W starszych traktorach instalacja pracowała na napięciu 6V i wykorzystywany był tylko i wyłącznie jeden akumulator tego typu. Jednak Instalacja elektryczna w ciągniku współczesnym prawie zawsze wykorzystuje już popularne napięcie 12V, które spotkamy również w samochodach osobowych. Niektóre konstrukcje wykorzystują nawet 24V, a więc standard obecny w ciężarówkach i autobusach. W starszych Ursusach, takich jak C-325, C-330, a nawet C-360, bateria podłączona jest w taki sposób, że „plus” (czerwona klema) znajduje się na masie ciągnika (czyli metalowych elementach). Nie można o tym zapomnieć w sytuacji, gdy montujemy do traktora alternator zamiast prądnicy. Zapewnia on lepsze ładowanie, a także pełne napięcie już od wolnych obrotów. Urządzenie to możemy kupić w internetowym sklepie rolniczym. (gdzie znaleźć można także mnóstwo innych elementów instalacji elektrycznej, jak np. włącznik obrotowy). Zanim jednak przystąpimy do montażu, musimy odwrócić biegunowość akumulatora tak, by to „minus” (czarna klema) była podłączona do masy.
Prądnica lub alternator
Ładowaniem baterii zajmuje się specjalne urządzenie, zwane prądnicą lub alternatorem (zależnie od wykorzystywanego w danym traktorze rozwiązania). Starsze Ursusy posiadały tylko i wyłącznie prądnice, co powodowało niezbyt dobre ładowanie na niskich obrotach. Na desce świeciła się wtedy stosowna kontrolka. Instalacja elektryczna w ciągniku będzie źle funkcjonować w takiej sytuacji, ponieważ prąd pobierany jest z akumulatorów i rozładowuje je. Może to spowodować, że następnego dnia po prostu nie odpalimy silnika. Stąd właśnie wielu rolników zdecydowało się wymienić prądnice na alternatory, czyli rozwiązanie obecne w nowoczesnych traktorach. By sprawdzić czy ładowanie jest prawidłowe, warto podłączyć miernik elektryczny i sprawdzić, czy napięcie przy odpalonym silniku zawiera się w przedziale 13 – 14,5 V. Internetowy sklep rolniczy to dobre miejsce na zakup takiego miernika, który zawsze przyda się na gospodarstwie.
Przewody i zabezpieczenia
Prąd elektryczny nie mógłby docierać do wszystkich miejsc instalacji, gdyby nie przewody elektryczne. Są one dobrane pod kątem poboru mocy przez dany odbiór. Dlatego kable, które łączą akumulator z rozrusznikiem są najgrubsze, ponieważ to tamtędy płynie największa ilość energii, podczas odpalania silnika. Instalacja elektryczna w ciągniku zabezpieczona jest poprzez bezpieczniki, które mają zapobiec skutkom zwarć i przeciążeń. Dla każdej gałęzi zastosowany jest osobny bezpiecznik, którego wartość podana w amperach (A) dobrana jest zgodnie z przekrojem przewodów w niej zastosowanej. Zawsze warto mieć przy sobie komplet zapasowych zabezpieczeń, które zakupimy w internetowym sklepie rolniczym. Nigdy nie należy zastępować przepalonego bezpiecznika kawałkiem przewodu lub wręcz gwoździem, ponieważ w ten sposób pozbawiamy się całkowicie ochrony przed zwarciem. Jest to najczęstsza przyczyna pożarów traktorów, a także innych pojazdów rolniczych i nie tylko.