Porady

Przyczepa do ciągnika – jak ją dopasować?

Transport rolniczy polega na przemieszczaniu ładunków w postaci plonów rolnych, narzędzi oraz materiałów potrzebnych w produkcji. Od wyposażenia przyczepy i części do przeładunku czy rozładunku zależy sprawność w procesach logistycznych gospodarstwa. Jest to szczególnie istotne w intensywnych okresach – np. podczas żniw, gdy każda przyczepa jest na wagę złota. Dbając o środki techniczne potrzebne do przewozu środków produkcji należy pilnować różnych aspektów – sprawności układów hydraulicznych czy hamulców. Warto sprawdzić w jakim stanie są burty do przyczepki. Na co jeszcze warto zwrócić uwagę? 

Układy hamulcowe przyczep do ciągnika 

Są to najważniejsze systemy służące do zatrzymywania pojazdów, zapewniające natychmiastową reakcję na drodze i krótszą drogę hamowania. Najczęściej spotykane układy są napędzane na dwa odrębne sposoby: 

  • pneumatyczny – opiera się na sprężonym powietrzu. W instalacji panuje stałe ciśnienie o wysokiej wartości. Hamowanie następuje poprzez zmianę tego ciśnienia na wskutek uruchomienia zaworu pneumatycznego. To rozwiązanie wymaga stałego nadzoru z powodu cieczy wytrącającej się podczas sprężania powietrza. Jest to szczególnie niebezpieczne zimą, kiedy zamarzanie cieczy zwiększa ryzyko niesprawności układu.  
  • hydrauliczny – w tym przypadku działanie układu przypomina prasę hydrauliczną. Płyn znajdujący się w cylindrach jest tłoczony przez tłoki. W tym systemie nacisk jest równo rozłożony na lewe i prawe koło. Układ ma prostszą budowę i jest zdecydowanie mniej awaryjny od pneumatycznego. Jedyną wadą jest brak blokady na przyczepę po przypadkowym odłączeniu się jej od ciągnika. Można ją zlikwidować przez montaż dodatkowych elementów – zaworu bezpieczeństwa z akumulatorem hydraulicznym.  

Niezależnie od stosowanego typu, należy przestrzegać zasad bezpieczeństwa, które niwelują ryzyko wypadków i awarii. Przede wszystkim nie wolno poruszać się pojazdami, gdy są opuszczone burty do przyczepki. Zabrania się przewożenia osób na błotnikach, dyszlach czy pomostach. Niedopuszczalne jest wchodzenie na przyczepę podczas jazdy i wchodzenie na poruszającą się przyczepę. 

Jakie przyczepy można spotkać na rynku? 

W rolnictwie występuje różnorodność rozwiązań służących do przewozu płodów rolnych. Różnią się budową oraz przeznaczeniem: 

  • uniwersalne – można nimi przewozić większość płodów i środków produkcji, 
  • do przewozu zwierząt i drobiu, 
  • rozrzutniki – transportują obornik i służą od rozmieszczania nawozu na polu, 
  • przeładunkowe – służą do przemieszczania ładunku do innego pojazdu transportowego, ograniczają czas przestoju. 

Najważniejsze kryteria doboru przyczep do ciągnika 

Wybierając przyczepę do ciągnika rolnicy kierują się różnymi kryteriami. Najważniejsze z nich to ładowność oraz dopasowanie do mocy ciągnika. Maksymalna masa przyczepy nie może przekraczać możliwości traktora. Inne parametry to przede wszystkim: 

  • konstrukcja skrzyni ładunkowej – może mieć formę burty do przyczepki lub budowę skrzyniową, 
  • intensywność zadań przewozowych, 
  • odległość przewozów, 
  • rodzaj przewożonych płodów.  

Ciągnik powinien posiadać siłę uciągu pozwalającą na pokonanie oporu przyczepy pod pełnym obciążeniem. 

Pokaż więcej

Starsze artykuły

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker