Transport rolniczy polega na przemieszczaniu ładunków w postaci plonów rolnych, narzędzi oraz materiałów potrzebnych w produkcji. Od wyposażenia przyczepy i części do przeładunku czy rozładunku zależy sprawność w procesach logistycznych gospodarstwa. Jest to szczególnie istotne w intensywnych okresach – np. podczas żniw, gdy każda przyczepa jest na wagę złota. Dbając o środki techniczne potrzebne do przewozu środków produkcji należy pilnować różnych aspektów – sprawności układów hydraulicznych czy hamulców. Warto sprawdzić w jakim stanie są burty do przyczepki. Na co jeszcze warto zwrócić uwagę?
Spis treści:
Układy hamulcowe przyczep do ciągnika
Są to najważniejsze systemy służące do zatrzymywania pojazdów, zapewniające natychmiastową reakcję na drodze i krótszą drogę hamowania. Najczęściej spotykane układy są napędzane na dwa odrębne sposoby:
- pneumatyczny – opiera się na sprężonym powietrzu. W instalacji panuje stałe ciśnienie o wysokiej wartości. Hamowanie następuje poprzez zmianę tego ciśnienia na wskutek uruchomienia zaworu pneumatycznego. To rozwiązanie wymaga stałego nadzoru z powodu cieczy wytrącającej się podczas sprężania powietrza. Jest to szczególnie niebezpieczne zimą, kiedy zamarzanie cieczy zwiększa ryzyko niesprawności układu.
- hydrauliczny – w tym przypadku działanie układu przypomina prasę hydrauliczną. Płyn znajdujący się w cylindrach jest tłoczony przez tłoki. W tym systemie nacisk jest równo rozłożony na lewe i prawe koło. Układ ma prostszą budowę i jest zdecydowanie mniej awaryjny od pneumatycznego. Jedyną wadą jest brak blokady na przyczepę po przypadkowym odłączeniu się jej od ciągnika. Można ją zlikwidować przez montaż dodatkowych elementów – zaworu bezpieczeństwa z akumulatorem hydraulicznym.
Niezależnie od stosowanego typu, należy przestrzegać zasad bezpieczeństwa, które niwelują ryzyko wypadków i awarii. Przede wszystkim nie wolno poruszać się pojazdami, gdy są opuszczone burty do przyczepki. Zabrania się przewożenia osób na błotnikach, dyszlach czy pomostach. Niedopuszczalne jest wchodzenie na przyczepę podczas jazdy i wchodzenie na poruszającą się przyczepę.
Jakie przyczepy można spotkać na rynku?
W rolnictwie występuje różnorodność rozwiązań służących do przewozu płodów rolnych. Różnią się budową oraz przeznaczeniem:
- uniwersalne – można nimi przewozić większość płodów i środków produkcji,
- do przewozu zwierząt i drobiu,
- rozrzutniki – transportują obornik i służą od rozmieszczania nawozu na polu,
- przeładunkowe – służą do przemieszczania ładunku do innego pojazdu transportowego, ograniczają czas przestoju.
Najważniejsze kryteria doboru przyczep do ciągnika
Wybierając przyczepę do ciągnika rolnicy kierują się różnymi kryteriami. Najważniejsze z nich to ładowność oraz dopasowanie do mocy ciągnika. Maksymalna masa przyczepy nie może przekraczać możliwości traktora. Inne parametry to przede wszystkim:
- konstrukcja skrzyni ładunkowej – może mieć formę burty do przyczepki lub budowę skrzyniową,
- intensywność zadań przewozowych,
- odległość przewozów,
- rodzaj przewożonych płodów.
Ciągnik powinien posiadać siłę uciągu pozwalającą na pokonanie oporu przyczepy pod pełnym obciążeniem.