W każdym ciągniku rolniczym znajduje się szereg takich komponentów eksploatacyjnych, które wymagają regularnej wymiany ze względu na zużycie. Dotyczy to zarówno traktorów produkcji krajowej, jak i tych zagranicznych. W tym tekście podpowiadamy, jakie części John Deere warto mieć zawsze pod ręką, a które trzeba wymieniać od czasu do czasu. Zima i wczesna wiosna, czyli okres pewnego zastoju w pracach polowych, to najlepszy czas, aby zadbać o ciągnik. Przekonaj się, na co trzeba zwrócić szczególną uwagę.
Spis treści:
Układ hamulcowy
Do elementów, które w naturalny sposób zużywają się podczas pracy ciągnika, zaliczamy przede wszystkim hamulce. Tak naprawdę wystarczy jedna trasa z załadowanymi w pełni przyczepami, aby doszło do zauważalnego zużycia okładzin. Jeśli więc jeździsz traktorem często i przewozisz nim ciężkie ładunki, zdecydowanie powinieneś zadbać o stan układu hamulcowego. Wśród części John Deere, które mogą ci się przydać podczas prac konserwacyjnych lub naprawczych, są szczęki, których okładziny cierne zużywają się najszybciej. Oprócz tego warto sprawdzić stan cylinderków, przewodów, sprężyn oraz pozostałych elementów występujących w układzie. Sprawne hamulce są absolutnie niezbędne dla bezpieczeństwa jazdy z ładunkami, nawet przy stosunkowo niskich prędkościach osiąganych przez ciągniki rolnicze.
Układ jezdny
Luzy w układzie kierowniczym zdecydowanie nie są czymś zwyczajnym, wobec czego można przejść obojętnie. Mogą być spowodowane kilkoma przyczynami. Najczęściej wynikają z wyrobienia połączeń kulowych w drążkach kierowniczych, które znajdują się w okolicach kół. To jeden z tych elementów eksploatacyjnych, który powinien być wymieniony od razu, gdy stwierdzone zostaną objawy zużycia. W skrajnych przypadkach mogłoby dojść do rozczepienia połączenia kulowego, co uniemożliwiłoby wykonywanie skrętów. Wśród części John Deere, które zdecydowanie mogą się przydać podczas prac konserwacyjnych, są łożyska kół przednich. Częste prace polowe, które wymagają regularnego zawracania i zmiany kierunku jazdy, powodują duże obciążenie tych łożysk. Jeśli zaobserwujesz nadmierny luz na przedniej osi, który nie jest spowodowany drążkami kierowniczymi, musisz skontrolować stan łożysk i — jeśli zajdzie taka konieczność — dokonać ich wymiany.
Osprzęt silnika
Jednostka napędowa ciągnika to najważniejszy podzespół, któremu powinniśmy poświęcić szczególną uwagę. Bardzo istotne jest, by powietrze dostarczane do komór spalania było czyste. Dlatego częściami John Deere, które należy regularnie wymieniać, są przede wszystkim filtry. Jeżeli mamy wersję z filtrem olejowym i wkładami do zgrubnego odsiewania większych zanieczyszczeń, możemy ograniczyć się do wyczyszczenia ich i ponownego montażu. Nie można zapomnieć o układzie chłodzenia, a zwłaszcza termostacie i pompie cieczy. Jeżeli silnik nie będzie dogrzewał się do odpowiedniej temperatury, jego spalanie będzie nadmierne, a zużycie znacznie szybsze. Termostat posiada element bimetaliczny, który z czasem traci swoje właściwości i dlatego co kilka lat cały podzespół wymaga wymiany. Jeżeli natomiast obserwujemy wycieki z okolic pompy lub nadmierne zwiększanie temperatury silnika na wolnych obrotach, może to oznaczać, że przyszedł również czas jej wymiany.