Fortschritt to największy producent ciągników rolniczych w dawnym NRD. Produkcja maszyn rozpoczęła się w 1951 roku, kiedy to 5 spółek połączyło się w jedno duże przedsiębiorstwo. W roku 1994 firma została sprzedana do dwóch spółek: Carl Mengele Maschinenfabrik GmbH oraz Messrs Albert and Helmut Bidell. Firma Fortschritt posiadała w swoim portfolio wiele pojazdów takich jak: ciągniki rolnicze, kombajny zbożowe, sieczkarnie samojezdne, prasy do słomy oraz pługi.
Spis treści:
Najpopularniejsze modele marki Fortschritt
Firma Fortschritt wypuściła na rynek, wiele znakomitych ciągników rolniczych. Można wyróżnić następujące modele tego niemieckiego producenta:
- Fortschritt ZT 300, jest to pojazd produkowany od 1967 roku. Posiadał on mocny silnik napędzany olejem napędowym o pojemności 6.5 L. Uzyskiwał on pierwotnie moc 95 KM. W zależności od ustawienia pompy wtryskowej oraz po licznych modyfikacjach, maksymalnie mógł wygenerować 120 KM. Charakteryzował się o również dość wysokim momentem obrotowym wynoszącym 430 Nm, co pozwalało na sprawną pracę w polu. Przeniesienie napędu było realizowane przez skrzynie biegów, gdzie 9 przełożeń pozwalało na jazdę do przodu, a 6 przełożeń odpowiadało za poruszanie się w tył. Istniała również wersja z napędem na wszystkie koła, która produkowana była od 1971 roku. Dzisiaj jest to nadal popularny ciągnik na naszym rynku. Dzięki temu części do traktorów Fortschritt są względnie tanie oraz łatwo dostępne. Można znaleźć kilka firm w Polsce, które zajmują się produkcją części zamiennych o jakości zbliżonej do oryginalnych.
- Fortschritt ZT 323-A, jest to ciągnik, który był produkowany w latach 1985 – 1992. Posiada on silnik napędzany olejem napędowym o pojemności 6.5 L. Generuje on moc równą 100 KM oraz moment 422 Nm. Przeniesienie napędu było realizowane przez skrzynię biegów, która posiadała 12 przełożeń do przodu oraz 6 przełożeń przeznaczonych do jazdy wstecz. Dodatkowo posiadała ona tak zwane półbiegi, które elastycznie dopasowywały moc silnika do wykonywanej pracy. Wyposażenie tego ciągnika było dość bogate. Posiadał on między innymi podnośnik TUZ sterowany hydraulicznie o udźwigu do 4500 kg. Kabina kierowcy była wentylowana oraz ogrzewana co zapewniało komfortową pracę w trudnych warunkach atmosferycznych. Ciągnik posiadał, również dużo elektrycznych czujników, które ułatwiały serwis oraz obsługę. Można wyróżnić na przykład: czujnik zanieczyszczenia powietrza, czujnik zanieczyszczenia oleju lub czujnik zanieczyszczenia filtra hydrauliki. Dzięki ich wskazaniom, można uchronić się przed kosztowną awarią. Instalacja elektryczna posiadała napięcie na 24 V, które były generowane przez 2 akumulatory.
Podsumowanie
Ciągniki Fortschritt są dzisiaj często użytkowane na polskiej wsi. Cechują je przede wszystkim wysoka moc silnika oraz duża trwałość poszczególnych części. Przeznaczone są do ciężkich prac polowych, a w gospodarstwach pełnią rolę ciągnika głównego. Części do traktorów, są łatwo dostępne oraz niedrogie, co zapewnia tanią eksploatację przez długie lata.